Gästbloggare dottern Matilda


Hur kommer det sig att folk låter sina hundar bajsa på en allmän väg och sen går där ifrån utan att plocka upp den illaluktande bruna högen hunden lämnat efter sig? Alla vet att hundar bajsar precis som andra djur gör. Om man inte kan se sig själv plocka upp efter sin egen hund, borde man ha skaffat ett mjukisdjur istället.

•·        Är det så att dagens hundägare helt enkelt inte har råd att köpa bajspåsar? Har man en stor hund som bajsar mycket så behöver man fler bajspåsar och det kanske resulterar sig i att ekonomin till påsarna tryter.

•·         Är det för jobbigt att plocka upp efter sin hund? Fettman ökar i Svea rike, är detta ett resultat av att folk börjar bli tjockare och latare?

•·         Eller är det helt enkelt bekvämlighets grej att slippa känna värmen och konsistensen ifrån den illaluktande påsen.

 Hur svårt kan det vara att ta ansvar för sitt husdjur, sin familjemedlem och i vissa fall ens alternativ till barn?

Fast jag kanske har helt fel. Svaret på gåtan är kanske enklare än vad jag tror. Nyligen har det kommit ut bajspåsar med olika färger så som rosa, grön, röd, silver, isblå osv. Tänk om ens fru har lånat jackan man har på sig och hon tog rosa påsar! Och personen ifråga vägrar använda den rosa "tjejiga" bajspåsen. Han kanske ville ha den isblå, den som är ett mellanting mellan den vanliga blå- och den silvriga bajspåsen. Det går inte att plocka fram den rosa bajspåsen om det finns andra som kanske tittar, och den risken vågar man inte ta att skämma ut sig så totalt.



Det är en fredag kl 19.00 jag har haft en jobbig vecka och nu äntligen är vardagen slut och helgen börjar med sina sena mysiga kvällar och härliga sovmornar. Jag börjar med att lägga mig i ett varmt mysigt bad med torkade rosenblad och badsalt. Efter det avslappnande badet går jag upp och börjar göra mig i ordning. Jag har varit och handlat en ny klänning och ett par nya skor enbart till denna kväll. Efter att sminket är på plats klänningen och skorna sitter som gjutet och självkänslan är på topp slänger jag en blick ner på den vita klockan som står bredvid mitt sminkbord. 5 minuter till bussen går! Det tar mig 10 minuter att gå i rask takt dit.Jag springer ner för trappan slänger på mig jackan tittar mig en sista gång i hallspegeln så att jag inte har missat något och springer så snabbt att vinden blåser i mitt hår. När jag springer i fullfart till bussen och känner mig som Pamela Andersson i Baywatch halkar jag till. Precis som om någon har hällt ut diskmedel framför min högra fot! Förvånad ger jag ifrån mig ett löjligt ljust tjejskrik och glor argt på den fläck som har tvingat mig att stanna. Fläcken jag snubblat på är tyvärr ingen diskmedels fläck utan en enorm hundbajs som ligger mitt på trottoaren. Hur i all världens dag kan man vara så oförskämd och lämna den där enorma jätte bajsen mitt på trottoaren? Den fredagen som skulle bli fredagen-den-mysiga-underbart- roliga-dagen, Blev fredagen-när-den-enorma-jätte-hundbajsen-som-förstörde-min-härliga-fredagen-och-mina-nya-skor-som-jag-egentligen-inte-hade-råd-med-dagen!



Har människor inte en gnutta skam i kroppen? Hur kan de vara så egotrippade? Men det handlar inte bara om de enorma dunder bajsen som jag nyss berättade om. Det handlar om alla sorts hundbajsar. Stora som små, alla luktar precis lika illa och har tendensen att ligga mitt i vägen och fastna under skorna. Det kvittar vilken tidpunkt på dagen eller året, bajsen hör hemma i en bajspåse (vilken färg den än har) som sedan slängs i en sopptunna! Inte på gräsmattan, under mina skor eller någon annans. Även om det är mörkt ute och ingen ser ifall ni tar upp bajset eller ej, ta upp bajset! Bara för att du kanske tittar bort och visslar när din hund sitter och bajsar betyder det inte att bajsen helt plötsligt försvinner, eller upphör att existera.

Plocka upp efter er "det är en skitsak"

Enligt mig.


Kommentarer
Postat av: Anonym

HA! Jag kom ihåg :). Hej hej och tack för bra godistips för djuren och beträffande hundbajs är jag helt med dig ... HUR svårt kan det va? Men å andra sidan, en gång en morgon traskade jag iväg UTAN påsar :(. Inte meningen alls och inte hittade jag nåt att plocka med på vägen så den rundan resulterade i 3 oupplockade schäferbajsar ... rodnar av skam. Det var inte meningen ju. //Kram kram

2009-02-11 @ 22:53:54
URL: http://www.palmstrand.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0