Hundtjänstskolan i Marma

14 dagar i Marma- Gia och jag gick inte samma kurs så därför finns det inte några bilder på henne. Jag hade självklart glömt min kamera hemma, men som tur var så tog en utav våra instuktörer en massa bilder.
När vi kom till Marma så sken solen helt underbar & värmen var på topp. Vår första övning var att gå en orientering med lite packning på 1 mil på tid.

Jag är så fantastiskt dålig på att organisera mig själv efter en karta & kompass........

((full aktivitet var man skulle gå och hitta den bästa & snabbaste vägen(Kicki som står gömd bland alla de grönklädda, var min roliga & sunda rumskompis)) 

..........som tur var, så fanns Per till hjälp i vår grupp, med tanke på min svagaste svaghet- att finna rätt stigar.
Jag fick bära kompassen medan han tog hand om kartan och vart vi skulle gå:-))

Eftersom det var en väldig värme så blev vi alla fantastiskt svettiga, och jag hade kollat in av "stridkillarna" som hade tagit med sig en extra tröja, vilket även jag gjorde. Så när tröjan blev outhärdligt blöt av svett & myggen hade anfall i sikte- så bytte jag till en torr en........


Kursen vi gick heter GB 1 och dess innehåll var länge ett frågetecken-kursplanen fick vi själv få lov att komma fram till, detta var ett pedagogiskt knep, att lära oss pedagogik utan katederundervisning.

Vi höll på med denna "processen" i 4 dagar- ett virvarv- men ibland fick en pause från lektionssalen- lektion i Plan & Pm i skogen- en övning med hundarna i belöningssystem & motivationsövning vid ljudmarkering på patrullstig

Alla njöt av varenda sekund ute i skogen tillsammans med alla hundarna & myggen,
visst ser det njutfullt ut:-)


Men självklart fick vi gå tillbaka till "processen"

Sammarbete, förtroende och laganda- det hade vi oerhört mycket träning på, vilket är fantastiskt bra att "drillas" i om och om igen.
Eftersom GB 1 är första steget till hundtjänsteinstruktör så fick vi träna på att ha undervisning. Från början fick vi informationen att man skulle ha undervisning om ett ämne som man redan behärskade. Men jag vet inte riktigt vad som hände med den sanningen, för jag fick två ämnen som jag inte hade såååå mycket kunskap om. Ett av dessa var Stridsteknik... detta är definitivt inte min starka sida. Men med hjälp utav mig själv och mina helt underbara kurskolleger så klarade jag det alldeles jätte bra.

Så ALLT handlar om sammarbete............. hela livet faktist, man kan inte klara allt själv, eller hur?!
Som tur var fick vi ut och träna lite hund oxå. Självklart i regnet eftersom solen hade tittat fram när vi satt inomhus & regnet när vi var utomhus.. 

Jag & Per tränar lite kampövningar med Curry....

Det gäller att först få henne intresserad............utan att hon får tag på fingrarna........

sen springer man iväg och då kommer Curry i full karriär och hugger tag i kampstocken, sen är kampen ett faktum- slänger man iväg henne lite..eller det kanske var hon som slängde iväg med mig:-)
Som vanligt efter en övning så gjordes det en gemensam analys- Mål-Syfte-Krav och stegringsplan


En dag skulle vi ut på Gröntjänst och ödets ironi var- som jag tidigare har nämnt så hade solen lyst med sina varma strålar under tiden vi suttit inne i lektionssalen med "processen" men sen när det var dax för att sova ute i skogen- då var det dax för annat väder. Detta var ett otroligt intressant och roligt dygn

Men som Anna- Maria sa, ibland kändes det som om vi var de "små barn på fjällvandring"
Här ska vi kontrollera så inga fiender har intaget "huset"-boden som senare visade skulle bli vår bostad

Vi gör en patrullstig och kontrollerar om hunden får upp en vind-ljudmarkering eller ev. spårupptag.
Samt rapporterar in till ledningen om det skulle ske, vilket det gjorde här.

Väl framme så får vi varsin välförtjänt pause och fixar vårt nya boende

Vi bodde faktiskt mycket bättre än den andra gruppen, i vår lilla bod fanns det bara ett stort hål på ena väggen medan i den andra gruppens lilla hus fanns det hål överallt.....och ont om plats......
 
under den sömnlösa natten blev det storm och regnet piskade på .....
då fick vi nya order om att tyvärr vi skulle avsluta övningen.
 
det var bara att ta tag i sin cykel och cykla tillbaka till förläggningen

många av oss som tog en välförtjänt vila 

på kvällen var det dax för Fest, vilket vi var väldigt glada över


Detta var en snabb sammanfattande bildhistoria om 14 händelserika dagar på Marma.  "Processen" fortsätter nästa sommar.....Det var otoligt lärorikt & roligt med skapande av fina vänskapsband som säkert kommer att fortsätta blomma:-)

Kommentarer
Postat av: Vildandsmamman igen!

Vilken upplevelse! Det låter trots allt som två trevliga (men jobbiga) veckor.

Håller tummarna för Krus nu.... Ring om det är något!

2009-07-14 @ 09:11:54
URL: http://www.vildandens.com
Postat av: Hilda

Roligt att se lite bilder på alla gamla kurskamrater sen HTU:N. Var synd att man inte kunde åka iår utan får ta det nästa år.

2009-08-26 @ 15:55:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0