Kanadickens John Dory of Mafli ”Midas Mirakel”

 
Kanadickens

Kanadickens John Dory of Mafli

”Midas Mirakel”
javascript:LinkToDogPage('https://hundar.skk.se/Avelsdata/Flikar.aspx?
sida=Hund_info&id=2476257');
 
 
Mirakel är från början till slut ett mirakel och därav namnet.
För att beskriva honom kort så är hans starka sidor orädsla, godhet och en arbetsmaskin utan dess
like. Hans meriter kan man läsa om på rasdata eller genom att klicka ovan direktlänk till avelsdata.
Då han har de egenskaper som krävs har det varit väldigt enkelt att arbeta med honom både inom
lydnad, bruks, spår och jakt. Vi har begränsats av ett olyckligt fall som kunde ha kostat honom en
bruten nacken men som istället medförde ett par skadade kotor i nacken och därmed en kronisk
smärta som gett nervkläm som strålat ut i framben och i käkparti och nacke.
Fram tills dess erövrade vi lydnads och bruksplaner samt jaktprov med enkla framgångar.
2012 var han den enda som lyckades erövra ett förstapris i elitklass på tollarspecialen men föll ihop
i bilen av smärtor precis efter avslutat prov. Trots smärtor så lyckades vi på söndagen springa in och
erövra den åtråvärda titeln Tollarmästare.
Smärtskoven medförde att vi fick pensionera oss från tävlande och acceptera att göra vårt bästa på
praktiska jakter istället. De tillfällena ha blivit många. När augusti kommer så börjar vi med
duvjakter för att sedan fortsätta med and och fasanjakter, samt några gåsjakter, för att sedan vid
årsskiftet avlösas med jakt på hare.
Han lever det liv han älskar och det är viktigare än alla framgångsfaktorer som kan erbjudas.
Mirakel har 4 kullar tidigare och samtliga kullar har enligt mitt tycke blivit bra. Jag har sett
avkommors MH och BPH och är nöjd med vad jag sett. Flera avkommor har jag fått äran följa nära
i arbete vilket styrkt min tes att han nedärver bra mentalitet och arbetskapacitet.
 
 
 
 
Personligen anser jag att man inte bör avla på sina djur om man inte kan tänka sig behålla en
avkomma och därför sitter jag nu med två avkommor från de två sista kullarna.
Det är två lovande hundar som är totalt orädda och som besitter stor arbetskapacitet. Väldigt lika
men ändå så olika då de präglats genetiskt olika av sina mödrar.
Jag är tacksam att de tikar Mirakel fått äran att betäcka varit så enastående bra individer.
Kombinationerna har gett mig vad jag velat ha och faktiskt ganska exakt vad jag trott då jag ff a lärt
känna de sista tikarna mycket väl. 
 
All Lycka // Catarina Strand
 
 
Trackback
RSS 2.0